Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky3 sporty, díky kterým zaručeně zhubnete
3-sporty-diky-kterym-zarucene-zhubnete.jpg

3 sporty, díky kterým zaručeně zhubnete

Zveřejněno: 05.05.2014

Škodolibé lidové rčení praví “sportem ku zdraví, nebo k trvalé invaliditě.“ Řada lidí v dobré víře, že sportuje směrem k prvnímu jmenovanému, směřuje kvůli nevhodně zvolené sportovní aktivitě spíš k druhé variantě. Pokud chcete zhubnout, zlepšit si kondici a prospět svému zdraví, měli byste se zaměřit na tzv. aerobní pohyb. Patří sem třeba chůze, pomalejší běh nebo jízda na kole. Zničit se jednou týdně během půl hodiny na tenise nebo na squashi rozhodně není to pravé. Pokud nejste trénovaní a máte nadváhu, je pro vás naopak podobný druh sportu nevhodný.  

Rychlé změny pohybu, které dynamické sporty jako je právě squash a tenis vyžadují, totiž značně namáhají šlachy a klouby. Zvlášť pokud nesportujete pravidelně a máte nadváhu, často taková sportovní aktivita končí nataženou nebo dokonce natrženou šlachou či vazem. Pokud navíc chcete sportem zhubnout, je nutné provozovat fyzickou aktivitu nejméně 30 minut. Teprve poté dochází k pálení tuků a tedy i k hubnutí. Pravidelný aerobní pohyb (což je zjednodušeně řečeno ten, při kterém nelapete po dechu, ale dýcháte víceméně normálně) je navíc velmi zdravý pro srdce a pro cévy. Při jakých sportech tedy zhubnete a navíc uděláte něco užitečného pro svůj kardiovaskulární systém?

Chůze

Dlouho jste nesportovali a chcete začít? Máte nadváhu? Pak je pro vás chůze naprosto ideální. Je totiž na rozdíl od běhání velice šetrná ke kloubům. Abyste začali hubnout a aby se projevily zdravotní benefity, měli byste chodit aspoň 45 minut v kuse. Vyrazit na svižnou procházku byste měli aspoň 3x – 4x týdně. Pokud by vám klasická chůze připadala už málo namáhavá nebo pokud byste chtěli víc zapojit ruce a trup, můžete si pořídit sportovní hole a zkusit tzv. Nordic Walking.

Pomalejší běh

Pokud s během začínáte, je důležité nepřehnat tempo hned po startu. Pokud totiž vyběhnete moc rychle, nevydržíte běžet dostatečně dlouho na to, abyste začali spalovat tuky. Klidně zpočátku běhejte ve velmi pomalém tempu. Pokud byste už nemohli popadnout dech, přejděte do chůze, což je vždy lepší, než se úplně zastavit. Až se při chůzi vydýcháte, dejte se opět do pomalého klusu. Opět platí, že pokud chcete hubnout, měli byste klusat aspoň 45 minut a to minimálně 3x týdně.

Cyklistika

Velkou výhodou je, že značnou část váhy těla za nás nese při tomto sportu kolu. Proto je cyklistika pro lidi s nadváhou vhodnější než běh. Šlapat na kole také vydržíte déle než běžet a s větší pravděpodobností se tak dostanete do fáze spalování tuků. Musíte ovšem šlapat s přiměřenou intenzitou a ne se na kole jen bez námahy vozit. Nevýhodou je, že při jízdě na kole zapojujete jen dolní část těla a neposilujete břišní svaly. Protože na kole se sedí, lidé, kteří mají sedavé zaměstnání, by jako kompenzaci k celodennímu sezení měli raději zvolit chůzi nebo pomalý běh.  

Doporučujeme


zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
vcasna-kontrola-stitne-zlazy-muze-zachranit-zivot.jpg

Včasná kontrola štítné žlázy může zachránit život

03.06.2019Poruchy štítné žlázy postihují obě pohlaví, častěji však ženy. Snížená funkce štítné žlázy, takzvaná hypotyreóza, může být příčinou problémů s otěhotněním. Způsobuje také zvyšování hladiny cholesterolu, které vede k vážným kardiovaskulárním chorobám. Zvýšená funkce štítné žlázy neboli hypertyreóza způsobuje poruchy srdečního rytmu a může vést k osteoporóze, úbytku kostní hmoty. Tyto nemoci jsou většinou dobře léčitelné, musí se však odhalit včas. Zda vám štítná žláza funguje správně, zjistíte z krevního testu.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.