Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky3 NEJ způsoby, jak si pochutnat na dýni
3-nej-zpusoby-jak-si-pochutnat-na-dyni.png

3 NEJ způsoby, jak si pochutnat na dýni

Zveřejněno: 13.10.2017

Dýně je zlidovělý název pro tykev. Do stejné čeledi spadá ještě třeba cuketa nebo patison. Zářivá dýně je však nekorunovanou královnou podzimu. Nejenže zkrášlí váš byt či zahradu, ale také je chutná a zdravá. 

Dýně je zlidovělý název pro tykev. Do stejné čeledi spadá ještě třeba cuketa nebo patison. Zářivá dýně je však nekorunovanou královnou podzimu. Nejenže zkrášlí váš byt či zahradu, ale také je chutná a zdravá.

Bohatství vlákniny v dýni pomáhá snižovat cholesterol i krevní tlak a působí blahodárně na trávicí trakt. Krásně oranžová barva značí spoustu beta-karotenu, fungujícího jako účinný antioxidant, který zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu.

Dýně obsahuje také důležité minerální látky, jako jsou železo, hořčík, draslík a sodík.

Které pochoutky si můžete z této zeleniny připravit?

Salát s pečenou dýní a ořechy

Oloupanou dýni nakrájejte na kostičky, osolte, opepřete a pečte asi 20 minut v troubě s olivovým olejem a trochou medu. Po vychladnutí k ní přidejte lístky špenátu, nasekané vlašské ořechy a špetku sušeného tymiánu. Krémová dýňová polévka Kostičky dýně poduste na másle, zalijte zeleninovým vývarem a vařte do změknutí. Ke konci přidejte smetanu na vaření, prolisovaný česnek, kurkumu a vše rozmixujte. Na talíři polévku ozdobte praženými dýňovými semínky, zakysanou smetanou a nakrájenými jablky.

TIP: Dýňová semínka na zobání

Byl by hřích vyhazovat dýňová semínka, která vám zbyla při vaření. Jsou výborným zdrojem proteinů, minerálních látek, vitaminů a omega-3 mastných kyselin. Semínka propláchněte, rozložte je na plech a pečte asi hodinu v troubě vyhřáté na 200 °C, dokud neoschnou.

Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Plody černého bezu tiší nervy i záněty

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.