Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informací
Zdravotní témata:
Domů > Blog > Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

09/10/2017

Vitamin B1 neboli thiamin je potřebný zejména pro těhotné a kojící, pro děti v období růstu i ženy po padesátce.

Hlavní zodpovědností tohoto „béčka“ v kombinaci s dalšími vitaminy ze skupiny B je udržování správných funkcí nervového systému. Umožňuje přeměnu energií v těle, mimo jiné se podílí na štěpení sacharidů a složitějších cukrů.

Zjednodušeně lze říct, že vitamin B1 pečuje o naši psychickou rovnováhu, což ocení zejména ti, kteří jsou denně vystaveni stresu. Bývá spojován se zlepšením paměti, hlavně u seniorů nebo nemocných s Alzheimerovou chorobou.

V lidském těle se tento vitamin neukládá a jeho zásoba vydrží zhruba 4–10 dní. Proto je dobré ho stále doplňovat kvalitním jídlem.

✔ Doporučená denní dávka: 1,1 mg (ovšem u seniorů nebo těhotných žen může být vyšší, o vhodné dávce je ideální se poradit s ošetřujícím lékařem)

✔ Zdroje vitaminu B1: obilné klíčky, ořechy, slunečnicová semínka, maso, hrášek, mouka, pivovarské kvasnice

✔ Rozpustný ve vodě

TIP: Ranní müsli

Namíchejte si ke snídani vlastní směs müsli a přidejte ji do jogurtu, kefíru nebo mléka. Základní surovinou jsou ovesné vločky, které posypejte pšeničnými a žitnými klíčky, nakrájenými para ořechy a semínky slunečnice. Přidejte čerstvé ovoce.

POZOR: Potřeba vitaminu B1 stoupá při fyzické námaze a stresu. Jeho množství v těle snižuje káva a černý čaj.

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Plody černého bezu tiší nervy i záněty